בדף הבא נעשה סדר בסוגי הכבלים והחיבורים השונים בעמדות טעינה לרכב חשמלי.

כבלי טעינה לרכב חשמלי מתחלקים ל2 סוגים – כבלי טעינה AC וכבלי טעינה DC.

בתוך סוגים אלה ישנם ואריאציות של שקעי הטעינה בהתאם לסוג הזרם ולמדינות בהן מיוצרת המכונית (אסיה, אמריקה, אירופה).

שימו לב כי בחלק מסוגי השקעים יש עיצוב כמעט זהה לAC וDC למעט תוספת קטנה.

בהמשך אפרט על ההבדל בין סוגי כבלי הטעינה לרכב חשמלי והשקעים השונים…

כבל טעינה לרכב חשמלי AC

כבל סוג 1 או Type 1

שקע סוג אחד מתח ישיר

 J1772 המכונה גם כבל טעינה לרכב חשמלי תקע סוג 1.

זהו תקן טעינה המשמש בעיקר בדגמי רכב מאזור אסיה, כמו אלו של יצרניות רכב יפניות כמו ניסאן ומיצובישי.

(230 וולט, 32 A) באמצעות הספק AC חד פאזי. הוא מאפשר טעינה של רמות הספק של עד 7.4 קילוואט.

לרוב מופיע בכבלי טעינה ניידים.

Mennekes – כבל סוג 2 או Type 2

שקע מנקס סוג 2 מתח ישיר לרכב חשמלי

באירופה ובחלקים אחרים של העולם נעשה שימוש נפוץ יותר בשקע או כבל Type 2 המכונה גם שקע Mennekes.

שקע זה שמאפשר רמות הספק גבוהות יותר ונתמך באופן נרחב יותר על ידי תשתית טעינה ציבורית.

כתוצאה מכך, יש מעט יחסית תחנות טעינה ציבוריות מסוג 1 זמינות באירופה בהשוואה לאסיה כמובן.

זהו כבל טעינה לרכב חשמלי בעל תקע תלת פאזי שנמצא בשימוש נרחב באירופה ובישראל ונחשב לתקע הטעינה הסטנדרטי של כלי רכב חשמליים.

נקודות טעינה פרטיות יכולות לספק רמות הספק של עד 22 קילוואט, בעוד שתחנות טעינה ציבוריות יכולות לספק רמות הספק של עד 43 קילוואט (400V ,63A ,DC).

רוב עמדות הטעינה הציבוריות באירופה מצוידות בשקע Type 2, וניתן להשתמש בו בכל כבלי הטעינה של Mode 3.

מכוניות חשמליות המשתמשות בתקעים מסוג 1 או מסוג 2 ניתנות לטעינה באמצעות שקע סוג 2.

לתקע Type 2 עיצוב הנקרא Mennekes והוא משמש בצידי עמדות הטעינה, בעוד את כבלי סוג 3 ניתן לחבר לשקע Type 2 בצד הרכב.

כבל טעינה לרכב חשמלי DC

תקע ה-CCS (Combined Charging System) או מערכת טעינה משולבת

שקע למכונית חשמלית מנקס סוג 2 מתח עקיף

כפי הניתן לראות בתמונה המצורפת שקעים אלו זהים לשקעים AC עם תוספת קטנה לשקע.

זוהי גרסה משופרת של שקעים מסוג 1 ו 2 הכולל שני מגעי חשמל נוספים לטעינה מהירה ב- DC.

 

תקע ה-CCS תומך ברמות הספק של טעינת AC ו-DC, ומאפשר מגוון רחב יותר של אפשרויות

טעינה. סוג זה כמו ה-CCS יכול לספק רמות הספק טעינה של עד 170 קילוואט, אם כי בפועל,

רמת הספק הטעינה היא בדרך כלל סביב 50 קילוואט.

כמו כן ה- CCS נמצא בשימוש נרחב באירופה והוא הופך פופולרי יותר גם באזורים אחרים.

הוא תואם לרוב כלי הרכב החשמליים המשתמשים בתקע מסוג 2, ויכול לספק זמני טעינה מהירים

יותר, מה שהופך אותו לאופציה נוחה עבור נהגים שצריכים להטעין את הרכב החשמלי שלהם

במהירות.

תקע CHAdeMO

תקע טעינה משולב לטעינה מהירה רכב חשמלי

זו מערכת טעינה מהירה שפותחה ביפן ונמצאת בשימוש נרחב באסיה ובאירופה.

הוא מאפשר הספקת טעינה של עד 50 קילוואט בתחנות טעינה ציבוריות תואמות, ומספק אפשרות

נוחה לנהגים שצריכים להטעין את רכביהם החשמליים במהירות.

יצרניות הרכב החשמליות הבאות מציעות דגמים התואמים לתקע CHAdeMO: BD

Otomotive, סיטרואן, הונדה, קיה, מאזדה, מיצובישי, ניסאן, פיג'ו, סובארו, טסלה (עם מתאם) וטויוטה.

בעוד שתקע CHAdeMO אינו בשימוש נרחב כמו תקע Type 2/CCS באירופה, הוא נותר תקן

טעינה חשוב באזורים מסוימים ומהווה אופציה חשובה לנהגים של כלי רכב חשמליים התואמים לו.

לעוד מידע על השקע: https://www.chademo.com

טסלה

טסלה לעומת זאת, בעבר השתמשה במחבר טעינה יחודי עבור רשת ה-Supercharger שלה,

שאינו תאם לרכבים חשמליים אחרים.

בעוד שהעיצוב הפיזי של מחבר טסלה דומה לתקע Type 2/CCS, הוא שונה ויחודי לטסלה.

המשמעות היא שרק רכבים חשמליים של טסלה יכולים להשתמש ברשת הסופרצ'ג'ר, ולא היה ניתן

להטעין דגמי רכב חשמליים אחרים עם מגדשי העל של טסלה.

עם זאת, טסלה פתחה לאחרונה את רשת ה-Supercharger שלה למותגי רכב חשמליים אחרים

המשתמשים בתקן CCS, החל

ממקומות מסוימים באירופה וכלה בארה"ב.

דבר זה מאפשר לדגמי רכב חשמליים אחרים להטעין בתחנות Tesla Supercharger באמצעות מתאם CCS.

מבחינת מהירות הטעינה, Tesla Superchargers יכולים לספק רמות הספק טעינה של עד 250

קילוואט, מה שמאפשר לרכבים חשמליים של טסלה להיטען במהירות ולהגיע ל-80% טעינה תוך כ-30 דקות,
תלוי בדגם ובגודל הסוללה.


שקע חד פאזי המתאים לשימוש בתעשייה בצבע כחול

שקעים

בעוד ששקעים ביתיים יכולים לשמש להטענת רכבים חשמליים, חשוב לציין שהם אינם מיועדים

במיוחד למטרה זו וייתכן שלא יתאימו לשימוש קבוע או ארוך טווח.

שימוש לא מתאים בשקעים ביתיים יכול להוביל למספר בעיות מהמסה של השקע עצמו,

דרך התכה של הכבלים המזינים את השקע ועד לשריפה של המא"ז בלוח החשמל הביתי.

ניתן להגיע לרמות הספק של עד 3.7 קילוואט (230 וולט, 16 א') עם שקע ביתי, אך מומלץ

להגביל את הספק הטעינה לסביבות 2.3 קילוואט (230 וולט, 10 א'),

אם השקע לא נבדק מראש כדי להבטיח שהוא יכול להתמודד עם העומס.

תקע CEE (או "קומנדו") הוא סוג של תקע תעשייתי המשמש לעתים להטענת רכבים חשמליים, במיוחד בישראל וגם באירופה.

שקע זה זמין בכמה גרסאות שונות,

כולל:

כחול חד פאזי (CEE 230V/16A)

ידוע גם בשם "תקע קמפינג", תקע זה יכול לספק רמות הספק של עד 3.7 קילוואט (230V ,16A). הוא משמש לעתים קרובות עבור פתרונות טעינה זמניים או ניידים.

אדום תלת פאזי (CEE 400V/16A או 32A)

שקע זה מכונה גם שקע סיקון, מיועד לשימוש תעשייתי ויכול לספק רמות הספק טעינה של עד 11 קילוואט (400 וולט,

16A)

או 22 קילוואט (400 וולט, 32A), בהתאם לגרסה.

הוא דורש אספקת חשמל תלת פאזי ומשמש לעתים קרובות בתעשייה, מוסכים ובמקומות בעלי

צריכת חשמל גבוהה.

שקע תעשייתי תלת פאזי אדום 32 אמפר לטעינה רכבים זמנית

ראוי לציין שתקעי CEE אינם מיועדים במיוחד לטעינת רכבים חשמליים וייתכן שאינם מתאימים

לשימוש קבוע או ארוך טווח.

 

הם גם לא מציעים את אותן תכונות בטיחות כמו עמדות טעינה ייעודיות לרכבים חשמליים או עמדת

טעינה לרכבים חשמליים.

עם זאת, הם יכולים להיות אופציה נוחה ובמחיר סביר עבור צורכי טעינה מזדמנים או זמניים.

שקע סבתא / ישראלי/ רגיל

שקע זה הוא הנפוץ ביותר ונמצא בכל הבתים בישראל ובמקומות שונים בעולם כולל אירופה.

שקעים אלו הינם חיבורים משתנים לרשת החשמל ורובם המכריע יכול לשאת בין 10A ל16A.

יש לשים לב כי למרות שישנם כבלים להטענת רכבים חשמליים המגיעים עם מתאם משקע סיקון (ראה 2 תמונות למעלה), אינו מתאים להטענת רכבים חשמליים.

העומס הנוצר ע"י חיבור כבל הטענה לשקע זה יכול לגרום למגוון בעיות מהמסה של השקע עצמו, דרך פגיעה בתקע המחובר אליו עד למצב בו לא יהיה ניתן לנתק את הכבל שחיברתם.

כמו כן, יכולה להווצר פגיעה בתשתית החשמל בבית, בכבלים המגיעים מלוח החשמל הביתי לשקע ואפילו נזק ללוח החשמל ולמא"ז המזין את השקע.

יש להמנע ככל הניתן משימוש בשקע זה להטענת רכבים חשמליים ולהשתמש בו רק בחירום ולהטענה קצרה. אנא עיינו בחוק החשמל בנוגע לשימוש בשקעים אלו למטרות הטענת רכבים חשמליים.