white car inside garage connected to electric charger
12, מרץ 2023
סיווג עמדות טעינה לפי סוגים

כשאנחנו רוצים לקבוע סיווג עמדות טעינה לפי סוגים,

במכוניות חשמליות ישנם שני סוגים של 'דלקים' שניתן להשתמש בהם.

הם נקראים זרם חילופין (AC) וזרם ישיר (DC).

הכוח שמגיע מהרשת הוא תמיד AC.

עם זאת, סוללות, כמו זו שברכב החשמלי שלך, יכולות לאחסן כוח רק כ-DC.

זו הסיבה שברוב המכשירים האלקטרוניים יש ממיר מובנה בתקע.

אולי לא שמת לב אבל, בכל פעם שאתה טוען מכשיר כמו הטלפון החכם שלך, התקע למעשה ממיר מתח AC ל-DC.

white car inside garage connected to electric charger

ניתן לסווג מטען למצבר רכב חשמלי לשלוש רמות: רמה 1, רמה 2

ורמה 3

באופן כללי, ככל שהקילוואט (KW) גבוה יותר, כך תפוקת הכוח (הספק) גבוה יותר והרכב ייטען מהר יותר.

עם זאת, זמני הטעינה תמיד תלויים בשילוב של גורמים:

לרבות סוג המצבר, סוג המטען וקיבולת הטעינה כמו גם תפוקת הכוח של עמדת הטעינה.

באמצעות סיווג עמדות טעינה לפי סוגים 1,2,3 נוכל להבין את ההבדל בין עמדות הטעינה הקיימות בשוק.

טעינה ברמה 1 היא טעינה ע"י מטען נייד או כבל הטענה, זהו מטען שמספק עד 6 קילוואט (KW) חד פאזי לכל היותר.

זהו כבל נייד אשר מתחבר לשקע רגיל (סבתא), טעינה ברמה 1 היא הדרך האיטית ביותר לטעינת רכב חשמלי, ומספקת רק 6 עד 8 קילומטרים של טווח לשעת טעינה.

מכיוון שאין תקשורת בין שקע החשמל לרכב, שיטה זו עלולה להיות מסוכנת ואינה מומלצת למעט במצבי חירום ולטעינות קצרות.

שימו לב כי קיימים בשוק כבלים ניידים בעלי תקע תלת פאזי – כבלים אלו לא ניתן לחבר לשקע רגיל, גם לא בעזרת מתאם מתלת פאזי לשקע רגיל(רוב השקעים בביתנו הינם חד פאזיים).

במקרה ותרצו לחבר כבל הטענה נייד תלת פאזי לשקע רגיל – יש לוודא שהשקע הינו תלת פאזי (כמו למשל בכיריים אינדוקציה).

לפי תקנות החשמל  מטענים ניידים, ניתן לחבר רק לתקע בעל התקן טעינה אשר יעמוד בדרישות

ת"י 60309 וזרם הטעינה בו לא יעלה על 16 אמפר בחד פאזי.

במידה ולא יעמוד בדרישות ת"י 60309 –

(1) משך טעינה לא יעלה על שעתיים רצופות;

(2)  זרם הטעינה לא יעלה על 10 אמפר בחד פאזי;

(3)  בית תקע המותקן מחוץ למבנה אשר בו משתמשים לשם טעינת רכב החשמלי באמצעות התקן

הטעינה יהא בעל דרגת הגנה 44 IP לפחות, דרישה זו תתקיים כאשר התקע שלוף וכאשר התקע נמצא בתוך בית התקע.

תקנות החשמל לכבל נייד לטעינת רכב חשמלי

הקפידו לקרוא את תקנות רשות החשמל ולעמוד בהן כדי למנוע סיכונים בטיחותיים.

טעינה ברמה 2 (מטען AC) כוללת

שימוש ב –  עמדת טעינה רגילה,

אשר מספקת בין 3.4 קילוואט ל-22

קילוואט לשעה.

מטען זה נקרא "המטען המשולב" למרות שזה באמת ממיר.

הוא ממיר מתח מ-AC ל-DC ואז מזין אותו לסוללת המכונית.

כשמדובר ברכבים חשמליים, ישנו ממיר זרם אשר בנוי בתוך המכונית.

זוהי שיטת הטעינה הנפוצה ביותר עבור רכבים חשמליים כיום
ורוב המטענים הקיימים כיום בשוק הינם מטעני AC.

עמדות טעינה אלו נמצאות בדרך כלל במקומות מגורים, חניות ציבוריות, עסקים ומסחר.

בהספק המרבי כאשר החיבור תלת פאזי הן מספקות עד 22 קילוואט לשעה, טעינה של שעה תספק

בערך 120 ק"מ (75 מייל) לטווח הסוללה.

זוהי טעינה יותר מהירה מטעינה ברמה 1, ומטענים ברמה 2 מציעים פונקציונליות חכמה, אפשרויות

קישוריות חכמות כמו תקן 2.0.1/OCPP 1.6 המאפשר שליטה מרחוק וחלוקת עומסים בין מספר

עמדות טעינה.

תקן OCPP מאפשר חלוקת עומסים ע"י תקשורת בין העמדות באותו אזור.

נקח לדוגמא 2 רכבים באותו הבניין המתחברים באותה שניה לעמדת ההטענה – במידה ולא תהיה

תקשורת בין העמדות שתיהן יצרכו את הזרם המרבי ובכך יצרו עומס על תשתית החשמל.

בעמדות בעלות תקן תקשורת OCPP, העמדות משדרות את מצב הסוללה של כל אחד מהרכבים

המחוברים ובמידה וישנו רכב עם 20% סוללה לעומת הרכב השני עם 80% סוללה,

יתעדפו את הזרם לעמדה בה הרכב עם הסוללה הריקה מביניהן ובכך ימנעו עומס על תשתית

החשמל הקיימת בביניין או בפילר הקרוב.

כמו כן בחלק מהעמדות ישנן קישוריות המאפשרות שליטה וקבלת מידע על התקדמות הטעינה.

בחלקן קיים וייפיי(wi-fi), בלוטות' (Bluetooth), ואפילו כבל רשת, כמו גם מגוון תכונות

בטיחות, מה שהופך אותן לפופולריות בקרב נהגי רכב חשמלי.

 

טעינה ברמה 3, הידועה גם בשם טעינה מהירה (מטען DC)

מטען זה נקרא גם מטען DC (זרם ישיר) –

המטען יכול להטעין את סוללת הרכב ישירות, תוך עקיפת ממיר הזרם.

טעינה זו מאפשרת למטענים ברמה 3 לספק יותר כוח בצורה מהירה יותר.

דבר זה הופך אותם לאידיאליים עבור מקומות של עצירות קצרות כמו תחנות דלק, סופרמרקטים,

מרכזי קניות ומחסנים של צי מכוניות.

זמני הטעינה משתנים בין כלי רכב ותפוקות כוח שונות, אך מטענים ברמה 3 יכולים להטעין רכב

תוך דקות, לעומת שעות עבור רמה 2 או ימים עבור עמדות טעינה ברמה 1.

ההבדל בין טעינת DC ו-AC תלוי אם יש תהליך המרה או לא.

בAC או בזרם עקיף ניתן להעביר זרם למרחקים ארוכים בצורה יעילה יותר וזה מה שזורם מהשקע

בבית או במשרד מכיוון שכל החשמל הקיים ברשת בישראל מיוצר ע"י גנרטורים.

סוללות מסוגלות לאחסן כוח ב – DC בלבד, ולפיכך, הסוללה ברכב חשמלי תמיד טעונה עם  DC.

sinewave inverter from direct current to alterantive current סוג מטען למצבר רכב חשמלי

חוץ מ- סוג מטען למצבר רכב חשמלי כדאי לבדוק עלויות נוספות:

One thought on “סיווג עמדות טעינה לפי סוגים

  1. שימו לב יש כמה שגיאות בכתבה
    א- עמדת טעינה ברמה 1 אינה מספקת 16Kאלה 1.6K.
    ב-בשורה הראשונה במטען רמה 3 רשום "מטען זה נקרא גם מטען DC (זרם חליפי)" DC זה ישר ולא חליפי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *