כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
ככלל עולה להטעין רכב חשמלי כ80% פחות מרכב המונע בדלק.
נניח כי בממוצע מיכל דלק עולה לנו כ250 ש"ח, הטענה מלאה של מצבר תגיע בממוצע לכ -50
שקלים.
כמובן שתלוי במצב המצבר (לרוב מצברים לא מתרוקנים בנסיעות יומיומיות לעבודה) יכול להגיע לפחות מכך.
כלי רכב חשמליים הופכים לבחירה פופולרית יותר ויותר עבור נהגים בשל עלות החשמל
לעומת דלק ועלויות תחזוקה נמוכות יותר בהשוואה לרכבים המונעים בבנזין.
אז כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
יתרון מרכזי אחד של רכבים חשמליים הוא היכולת להטעין אותם בבית, העלות היא פחות מ-10
אגורות לק"מ לרכבים פרטיים ופחות מ-15 אגורות לק"מ לרכבים גדולים יותר.
לעומת זאת, תדלוק רכב המונע בבנזין עולה בסביבות חצי שקל לק"מ לרכבים קטנים ועד 6 שקלים
לק"מ לרכבים גדולים יותר.
בעוד טעינה בבית היא האפשרות המשתלמת ביותר,
עלות הטעינה בתחנות ציבוריות יכולה להשתנות בהתאם לעלויות החשמל ולחברה המפעילה את התחנה.
עמדות טעינה מהירה יכולות לעלות עד פי 4 ממחיר קוט"ש לצרכנים פרטיים.
כדי להבטיח את העסקה הטובה ביותר,
מומלץ לבדוק את העלויות של כל חברה המפעילה עמדות טעינה ציבוריות.
עלות הטענת רכב חשמלי מריק למלא משתנה בהתאם לסוג הרכב
אך בדרך כלל נעה עד 50 שקלים בלבד.
לנהג הממוצע זה שווה לחסכון של למעלה מ-5,000 שקל בשנה בהוצאות הדלק בלבד.
יתרון משמעותי נוסף של רכבים חשמליים הוא עלויות התחזוקה הנמוכות שלהם.
למעשה,
עלות האחזקה של רכב חשמלי היא רק קצת יותר מ-25% מזו של רכב מונע בנזין,
מה שהופך אותם להשקעה משתלמת לטווח ארוך.
הפרש זה בעלויות נובע מהעובדה שמעבר לחסכון בהוצאות הדלק אין מנוע בעירה פנימית וכתוצאה
מכך אין פילטרים (שמן, אוויר וכו').
מה ההבדלים העיקריים בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי?
כדי להבין מהו מנוע חשמלי, יש להבין איך מכוניות חשמליות עובדות :
לרכבים חשמליים יש מצבר שהוא מקור האנרגיה שמניע את הרכב והאנרגיה עוברת דרך בקר
שמווסת את המתח שנשלח למנועים. מנועים מניעים את הגלגלים ומניעים את הרכב שלך קדימה.
ברכב מנוע בעירה, יש מיכל דלק ששולח אנרגיה למנוע שלך.
המנוע מעביר כוח לתיבת ההילוכים ולאחר מכן לגלגלים.
המנוע בדרך כלל עובר תהליך מסובך יותר כדי להגיע לגלגלים ממה שעושים מנועים חשמליים,
אך מערכת הבעירה הפנימית אינה דורשת מנועים, בקר או מצברים רבים , כך שניתן לחסוך ממנה משקל רב.
עלויות רכב חשמלי – מנוע חשמלי לעומת מנוע בעירה פנימית
כאשר משווים בין המנוע החשמלי למנוע הבעירה הפנימית, למנוע הבעירה הפנימית יש צפיפות
אנרגיה גבוהה יותר, כלומר הוא מייצר תפוקת אנרגיה גבוהה יותר לכל צפיפות דלק.
גם למנוע הבעירה לוקח פחות זמן לתדלק מאשר למנוע החשמלי. בתחנת דלק, זה לוקח בערך 5 דקות לתדלק מיכל מלא.
מידע כללי על דלק פוסילי והטענה באנרגיה חלופית תוכלו למצוא באתר הבא:
למרות כל היתרונות הללו, למנוע הבעירה הפנימית יש גם כמה חסרונות. הוא פולט גזים רעילים כגון פחמן דו חמצני, המזיק לסביבה.
כמו-כן, מנועי בעירה פחות יעילים בהשוואה למנועים חשמליים, מה שאומר שהם משתמשים
בכמות גדולה יותר של אנרגיה כדי להניע את הרכב.
רכבים חשמליים הם בחירה מצוינת עבור נהגים מודעים לעלות שרוצים לחסוך כסף בהוצאות הדלק
ובעלויות התחזוקה.
טעינה בבית היא האפשרות המשתלמת ביותר, אך עמדות טעינה ציבוריות יכולות להיות אופציה
מעשית גם לנסיעות ארוכות יותר.
לסיכום, ללא ספק ישנם יתרונות משמעותיים למעבר לרכב המונע ע"י חשמל עם זאת ישנן סוגיות
נוספות אותן יש לבחון בעת הבדיקה לפני הרכישה.